غار تنهایی من

اینجا غار تنهایی من است و از افکار و احساساتم می نویسم.

آدرس وبلاگ قبلی ام:

gharetanhaei.persianblog.ir

بایگانی
آخرین مطالب

فرهنگ فاخر!

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۰۶ ق.ظ

دیروز تو یه کارگاهی شرکت برای دانشجویان بین الملل بود و موضوعش معرفی فرهنگ استرالیایی (اوزی) در محیط کاری بود.


مدرسش یه خانم اهل فیجی بود! 

تو پرانتز یه چیزی رو بگم، من اینجا مشکل تعیین جنسیت آدم ها رو دارم، یعنی بعضیا رو به سختی می تونم تشخیص بدم زن هستند یا مرد و البته این مشکل که عملا یه سوتی هم بود در مورد آقای لی هم تا مدت ها سوژه بود. من زمانیکه اپلای کردم خودم با آقای لی مکاتبه کردم ولی اون موقع فکر می کردم خانم هست، یه عکس بی کیفیت از صورتش که حتی گردنش هم معلوم نبود تو صفحه ش بود، فیافه ش به نظر من زنونه بود، من باز اسمش رو گوگل کردم که ببینم می تونم مصاحبه ای، سخنرانی و یا اطلاعات بیشتری ازش پیدا کنم، که با همین مشخصات فقط یه خانم اومد که استاد یکی از دانشگاههای آمریکا تو یه رشته دیگه بود؛ خب دیگه من مطمئن بودم خانم لی هستند ایشون! و تو خونه مثلا می گفتم خانم لی این رو گفته و اون رو گفته و ... تا یه روز خانم لی! ایمیل زد که بیا اسکایپ مصاحبه! گفتم باشه، آیدی اسکایپم رو دادم بعد ایمیل زد که من پیدات نکردم، این آیدی من! تو منو اد کن! منم ادش کردم رفتم تو پروفایلش نوشته بود gender:male یعنی اینقدر تعجب کرده بودم که حد نداشت! خواهری رو صدا کردم گفتم این نوشته که مرد هست! چی میگه؟!! بعد چندبار عکسش رو هم خواهری دید گفت خب بهش میخوره مرد باشه! دیگه رفتم دوباره پیج هاش رو این ور و اون ور خوندم دیدم نوشته he !!! یعنی تا دو روز هم می خندیدم هم گیج بودم که عه این آقاست! و خوب که زودتر از مصاحبه اسکایپ فهمیدم و اگه همون موقع می فهمیدم چقدر شوکه می شدم! :))

این از استادم!! :))

این خانمه هم تا حرف نزده بود نمی تونستم بفهمم مرد هست یا زن! آخه اینجا گوشواره داشتن هم دلیلی بر زن بودن نیست، بعد موهاش در حد کچل بود خب! و چهره ش هم بین آفریقایی و آمریکای جنوبی! خلاصه به قول خواهری دوباره قاط جنسیتی زده بودم!!


پرانتز بسته.


خلاصه خانمه خیلی پرانرژی و خوب بود، نکات خیلی ساده و مهمی گفت و من بیشتر تعامل باهاشون واسم مهم بود که خوب بود. شرکت کنندگان کلاس از 11 کشور بودیم.


یک ساعت اخر هم چند تا از فارغ التحصیلان رو دعوت کرده بود که تو زمینه کاریابی موفق بودن و یه جور پرسش و پاسخ بود. یکی شون یه دختر چینی بود، اون یکی دختر ویتنامی، یه پسره کلمبیایی و یه پسره ایرانی.


یه جا یکی از بچه ها پرسید که چه چیزی از فرهنگ کشور خودتون بهتون کمک کرده که اینجا تو کارتون موفق بشید. من اینجا واقعا استرس داشتم که پسر ایرانیه چی می خواد از فرهنگمون بگه.

به ترتیب پسر کلمبیاییه گفت تو فرهنگ من خوش بینی و شادی هست و ما به همه چیز به دید مثبت نگاه می کنیم و لذت می بریم و سخت نمی گیریم و اینجا هم خوش بینیم بهم کمک کرد.

دختر ویتنامی گفت؛ خانواده م من رو طوری تربیت کردن که سخت کوش باشم و تو درسم سخت کوش بودم و اینجا هم خیلی توکارم سخت کوش بودم واسه همین بهم پیشنهادهای بهتر شد.

 دختر چینه گفت تو فرهنگ ما این هست که بیشتر کار کن ، کمتر حرف بزن، تلاش من بود که کمک کرد موفق باشم.

نوبت پسر ایرانیه شد؛ گفت در مورد فرهنگم که نمی دونم ولی من خیلی فوتبال بازی می کردم و اینجا هم که اومدم سریع عضو تیم فوتسال شدم و همون باعث شد که اونجا با آدم های جدید آشنا بشم و تعاملاتم قوی بشه و با رئیسم هم ازطریق همین تعاملات آشنا شدم. و من نفس راحت کشیدم و لبخند زدم فقط. 

۹۷/۰۷/۲۱

نظرات  (۲۰)

ووووی نی نی چهارم دنیا اووووومده؛)) مبااااارکه انشاالله قدمش پر از برکت و خوشی باشه
پاسخ:
:)


۲۵ مهر ۹۷ ، ۱۲:۴۸ مامانی و چهارتا نینی
سلام ما نظراتمون میگیم تو کامنت ها ک از هم یاد بگیریم که از تجربه ها و نظرات هم استفاده کنیم ،نه اینکه همو بزنیم ،راجع ب هم قضاوت کنیم اصلا ما در چه حدی هستیم که بخوایم راجع ب کسی قضاوت کنیم ،این همه حسادت و بغض و کینه رو تو بعضی کامنت ها درک نمیکنم 
من صبارو چندین سال میشناسم فقط میتونم بگم از صبرش از تدبیرش و خیلی ویژگی هاش درس گرفتم و بازم دارم ازش یاد میگیرم 
غارتنهایی من برای من همیشه مایه دلگرمی بوده دوستی نادیده که با مهربانی تمام کنارم بوده و من خیلی دوسش دارم 
پاسخ:
سلام عزیزم.
شد ۴ تا نی نی؟! دخترکمون هنوز تو دل مامانشه؟ 

سعیده گلم شما همیشه به من لطف داشتی و داری. امیدوارم لایق دید مثبت و محبتت باشم.

والا چی بگم؟
دیگه فکر کنم خودشون مثالی بودن از فرهنگ غالب ایرانی که من سعی میکردم واسه شماها توضیح بدم :)
میگم حمل بر فضولی نباشه فقط سوال برام پیش آمده که هزینه اقامت اونجا چقدر هزینه های جاری و غیره . حداقل در مقایسه با ایران و اینکه شغل دولتی رو رها کردی و انصراف دادین حالا چکار می کنید برای شغل ؟
من با ین افزایش دلار خیلی زندگیمون سخت شده تازه خونه گرفتیم و کلی قسط و وام که از حقوقم زیر یک میلیون میمونه با یکی بچه و نی نی تو راه . صرفه جویی های عجیبی میکنیم تا حقوقم کفاف بده تا آخر ماه. همسرمم کارش به مشکل خورده. خلاصه برام سوال بود اون ور آبها هم این مشکلات ما رو دارند؟
پاسخ:
برداشت من از سوالاتون این بود که برای درآمد چیکار میکنم؟
من اسکالرشیپ دارم.
در مورد هزینه های اینجا هم خب سیدنی شهر بسیار بسیار گرونی هست و عمده هزینه هم شامل اجاره خونه و حمل و نقل میشه. 
به عنوان مثال خونه من تا دانشگاه ۴ کیلومتر هم نیست و هزینه رفت و آمد هر روزم با اتوبوس تقریبا ۷.۵ دلار میشه.
من که تجربه ای ندارم از زندگی اینجا ولی میگن اگر شغل داشته باشی از پس هزینه هات برمیایی و البته خیلی هم بستگی به سبک زندگی و رفاهی که مدنظرتون هست داره.

شما همون مریم خانمی هستید که کشاورزی خونده؟ 

ببخشید صبا جان یه خواهش داشتم، عزیزم حتی المقدور به جای میره از ه استفاده نکن، آخه اونی که داره میخونه کسره را براحتی میذاره زیر کلمه؛ مثلا نوشتی یه پسره ایرانی در حالیکه راحت‌تر و درست بود که مینوشتی یه پسر ایرانی. اگر میخواستی بنویسی اون یه پسره. اینجا ه درست بود اما ه بعنوان کسره زیادی است. ببخشید نمیدونم چرا این چیزها چشمم و ذهنم را مشغول میکنه تو به متن میبینم.
پاسخ:
باشه عزیزم سعی میکنم درست بنویسم و بیشتر دقت کنم 

اما یه چیز دیگه هم هست من با گوشی که می نویسم بعضی موقع ها واقعا سخت می شه نوشتن و واسه همین برنمی گردم درست کنم یا همون پیشنهادی که اون میگه رو میگم باشه :) 

ولی مرسی که گفتی خوشم اومد حواست هست، خودمم همینجوریم بعضی چیزا میره تو چشمم :)
بله عقایدتون برای خودتون محترمه ولی مشکل اینجاس ک شما میخواین عقایدتون کاملا درست جلوه بدین،اتفاق اونی ک داره بد قضاوت میکنن شمایین
درهرصورت این اخرین کامنت منه،اصلا علاقه ای ب جدل ندارم
 انشالله همیشه موفق باشین
پاسخ:
منم همچون شما علاقه ای به جدل ندارم و ممنونم که کامنت آخرتون هست و من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم.
۲۴ مهر ۹۷ ، ۱۳:۱۳ آوای درون
امروز اومدم ببینم آپ کردی یا نه. برام جالب بود که تعداد کامنتهای این پست زیاد شده.
توصیه به همه کامنت گذاران!: زود قضاوت نکنید، در مورد چیزی که ندیده اید و تجربه نکرده اید نظر قاطع و مطمئن ندید. فرهنگ غربی آن چیزی نیست که در فیلمها و رسانه ها دیده میشه. همان طور که فرهنگ ما هم آن چیزی نیست که در فیلمهامون دیده میشه.
با نظر صبا موافقم. مشکل اینه که ما با کارهای کوچیکمون خوشحال و طلبکار هستیم و فکر میکنیم کوه کنده ایم. در صورتی که خیلی از این کارها در فرهنگ های دیگر کاملا عادی و معمولی است.
پاسخ:
یه سرمای خفیف خوردم و جای خاصی نرفتم که اتفاق جدیدی توش باشه که بنویسم و مرسی که نوشتی عزیزززم:*
گذشتتون نمیدونم ولی ملاک حال افراد هست صباجان
چیزی ک توی پستاتون و جواباتون ب کامنتا ادم میبینه چندان دلگرم کننده نیست 
پاسخ:
عقاید هر کس برای خودش محترمه و دلیل نداره حتما عقاید من مایه دلگرمی شما باشه!
من موافق نیستم چون شخصی تو کشور غربی و توسعه یافته زندگی می کنه مهر  آدمکشی و استعمارگری بهش زده باشه . خیلی از مردم اروپا و آمریکا از خیلی مسلمونا خوش قلب تر و انسان ترند. خیلی از کمک های مردمی از غرب رو نمی شه نادیده گرفت . درسته از دل این فرهنگ و تمدن چون مادی هست سلاح اتمی و شیمیایی و غیره ایجاد کردن که خیلی راحت به کشورهای جهان سوم فروخته می شه و با ترفند هایی ملتها رو به جون هم می ندازند و استفادشو می برند ولی
ولی از دل همین فرهنگ و تمدن مادی انسانهای آزاده ای هستن که تعدادشون کم هم نیستند که نظیرشو شاید تو کشورهای اسلامی نمی بینیم. به تبع فرهنگ بالاتری دارند چون آزادانه انتخاب کردن پس آزادانه خوبند و فشار جامعه و ریا و این حرفا در کار نبوده . برای همین قشنگتره و دلپذیرتر. ایران و کشورهای جهان سوم اول به خاطر فقرشون بعدم نظام حکومتی و مستعمره بودنشون متاسفانه فرهنگشون با وجود غنی بودن و اصالت در حال تخریب . حتی از طریق دین داری دارند ضربه میزنن
پاسخ:
با کامنت پایینی موافق نیستید؟!!

نظر کلی من اینکه اسم شما سارا یا سمیرا یا سحر هست هیچ فرقی برای من نداره؛ مهم حرفهای شماست و اخلاقی که پشت حرفاتون نهفته هست، در مورد آدم ها هم برای من هیچ فرقی نداره که اون فرد اهل کدوم کشوره و دینش چی هست و رنگ پوستش و موهاش چیه!! رفتارش مهمه.
بده ادم هنوز مهر پاسپورتش خشک نشده همه هویتش فراموش کنه
اون با فرهنگایی ک شما سنگشون با شدت ب سینه میزنین اشعىغال تو جوب نمیندازن ولی راحت ادم میکشن و هزااااار جور بی اخلاقی دیکه میکنن
بده ک ادم فقط ظواهر ببینه،اینایی ک شما اسم بردی پوسته هستن و ظاهر،باطن فرهنگ غنی غربی خی داره عزیزم؟؟
پاسخ:
فکر میکنم بد نباشه اول یه نگاه اجمالی به نوشته های سالهای گذشته من بندازین و بعد شروع به قضاوت کنید.
میدونی وقت خوندن نوشته ت اولش چی فکر کردم؟ تصور کردم تو اسکایپ به استادت گفتی هلو میس. اونم گفته من مسترم.
میدونی اگه من تو اون مصاحبۀ فارغ التحصیلها بودم چی میگفتم؟ از علی(ع) میگفتم و درسنامه هایی که حتی تو اخلاقی ترین کشورها هم شگفت انگیزه. از ان مع العسر یسری میگفتم. همون طور که تو هم گفته بودی.
یادته چند وقت پیش گفتی خدایا کمکم کن تا بعدا به همه بگم امیدم به این ایه نجاتم داد. (یه چیزی تو این مایه ها). دیدی امیدت جواب داد؟
پاسخ:
اون موقع که فهمیدم آقاست رفتم تمام ایمیل های ردو بدل شده رو خوندم ببینم جایی چیزی نگفتم که فکر کردم اون خانمه! :)) اگر لحظه مصاحبه می فهمیدم خیلی سخت میشد مدیریتش!!  :))

من در مورد جامعه اینجا نمی تونم نظری بدم چون شناختم محدود به چند روز هست! ولی یه چیزی رو کلی می دونم دین برگرفته از غریزه آدمی هست، یه نسخه خارجی عجیب و غریب نیست! درسته؟  
بله قرآن چنین حرفی رو زده و من عمیقا بهش ایمان دارم ولی تو فرهنگ های دیگه هم این حرف به شکل دیگه ای زده شده! قضیه عنب و انگور هست! 

همه حرف من این هست که فرهنگ اسلامی و ایرانی ما برتری خاصی به کسی نداره! که اینقدر خودمون رو بالا می بینیم و احساس برتری داریم؛ خیلی از اون کشورهایی که ما به دیده حقارت بهشون نگاه میکنیم چون تمدن چندهزار ساله ندارن و چون دین آسمانی ندارن، چون سوسک و ... می خورن دارن به دستورهای دینی ما عمل می کنند و هیچ منتی هم سر خدا و خلق خدا ندارن که برتر هستند! و این دلیل موفقیت شون هست. 

عنوان نوشته من شامل کلمه فاخر هست! درد من همین افتخاری هست که همه وجودمون رو گرفته و باعث شده کور بشیم و نبینیم که بقیه داشته های ما رو نداشتند و جلوتر از ما هستند :|
۲۳ مهر ۹۷ ، ۱۱:۵۰ مامانی و سه تا نینی و یه نینی جدید
ما خیلی مثل دکتر سمیعی و امثال ایشون داریم خیلی زیاااااد شاید شناخته شده مثل ایشون نیستن
مگر ما کجا درس خوندیم؟غیر از اینه ک تو این سیستم درس خوندیم؟یاد گرفتیم و بزرگ شدیم؟اشتباهات رو دیدیم و تصمیم گرفتیم ما اشتباه نکنیم و بهتر باشیم 
ما وقت شناس نشدیم؟ من تو این سیستم درس خوندم تصمیم گرفتم تا جایی ک میشه انسان خوبی باشم حالا من مادرم و دارم تربیت میکنم بچه هامو و این روند ادامه داره 
نه عزیزم من با نظر شما مخالفم دید صد در صد منفی اصلا درست نیست 
من خودم ایران متولد نشدم و خارج زندگی کردم همسرم هم همینطور ولی شاید همین هویت فرهنگی ما بود ک مارو خارج از کشور متمایز کرد 
فرهنگ ما با تمام کاستی هاش نکات مثبت و قوی زیادی داره 
پاسخ:
ببین سعیده جان من نمی گم و نگفتم فرهنگ ما نکته مثبت نداره‌.

نمیشه هم گفت ۱۰۰% جامعه ما بد هستند. من میگم فرهنگ غالب! اینکه شما و همسرت و خانوادتون و دکتر سمیعی اینا خوبید دلیل بر این نیست که فرهنگ ایرانی صحیحه!  تو مرداب هم گل نیلوفر هست.

از دید من فرهنگ یعنی آشغالهای تو خیابون! تو جنگل! تو دریا!! یعنی نظم تو رانندگی! یعنی خیلی چیزهایی که ربطی به حکومت نداره! یعنی به موقع مهمونی رفتن! یعنی مخل آسایش دیگران نشدن! یعنی سر هر کس تو کار خودش باشه نه زندگی دیگران! و ... 
یعنی درست آب و برق و گاز مصرف کردن؛ یعنی طلبکار نبودن از زمین و زمان و...
صبا جان فکر کنم خیلی آزرده شدی از مردم ایران . حقم داری ولی فرهنگ اکثر ما ایرانی ها متاثر از دین و آئین ماست . اگر کسی بخواد یک دین دار واقعی باشه و خودش رو گول نزنه شاید بگم مهمترین توصیه در دین بعد از یکتا پرستی نوع دوستی و کمک و انفاق و....قرآن در کنار نماز مرتب از زکات اسم برده و انفاق . اون آقای ایرانی باید می گفت هم دینم هم فرهنگم مهمترین تفریح و عبادت رو در کار کردن و تلاش برای روزی قرارداده اونم از نوع حلالش که مال حلال دامنه وسیعی دارد  . ولی اصلا غیر قابل انکار هست که فرهنگ کار در ادارات دولتی حداقل 50 درصدش فرهنگ غلط و چابلوسی و زیراب زنی و زد و بند و پارتی بازی . و بیکاری که امان و نفس جامعه رو گرفته ولی اگر موقعیتش فراهم باشه مردم ما با فرهنگ غنی می تونند بهترین باشند خیلی جلوتر از دیگران
پاسخ:
ببیین عزیزم یه چیزی که تو فرهنگ ما غلط جا افتاده و من رو خیلی آزرده میکنه این هست که عمل کردن به اصول اخلاقی رو فضیلت می دونیم و بهش افتخار می کنیم.
اینکه مثلا من راستگو هستم یا نوع دوستم؛ یا پرتلاشم برای کسب روزی حلال، یه باید هست نه انتخاب من! عملا من فقط یه انتخاب دارم دلیلی نداره من وقتی مثلا تلاش میکنم که دزد نباشم بهش افتخار کنم!!
ببین اینجا اگر یه سالمند یا زن حامله یا مادر و بچه کوچیک سوار اتوبوس بشه من موظفم و باید بلند شم تا اونا بشینن؛ ولی تو ایران اگر من اینکار رو انجام بدم میشم آدم با اخلاق و نوع دوست و یه منتی هم سر خدا دارم که ببین چقدر فداکارم!!
اون چیزی که از دید شما فضیلت هست از نظر من وظیفه هست؛ اگر غیر از اون باشه میشه رذیلت.
منم نمی تونم اینجا پاشم بگم تو فرهنگ اسلامی گفته دروغ نگو؛ برای خواسته هات تلاش کن و زیرآب نزن و اینا مثلا رمز موفقیت من هست :)
۲۳ مهر ۹۷ ، ۱۰:۱۷ مامانی و سه تا نینی و یه نینی جدید
اینکه تو فرهنگ ما یسری مفاهیم غلط هست و شکل گرفته من بحثی ندارم 
ولی اینو قبول ندارم ک فرهنگ توش چیزی برای ارائه برای مردمش نداشته باشه 
همسر من دانشجوی دکتر سمیعی بودن و زیر نظر ایشون جراحی مغز اعصاب خوندن 
دکتر سمیعی ب همسر من و خیلی ایرانی های دیگه لطف کردن ایشون کمک ب هم نوع رو خوب میدونن و این تو فرهنگ ماست 
همسر من هم تو تهران دارن خیلی ایرانی دیگه رو تربیت میکنن و این چرخه پر از عشق ادامه داره 
فرهنگ ما هنوز خیلی نکات مثبت داره برا موفقیت بیشتر و...
پاسخ:
من نمی گم فرهنگ ما نکته مثبت نداره؛ ولی مثلا چند تا دکتر سمیعی تو ایران داریم که بگیم غالب فرهنگمون اینه؟
جوابم رو به sara بخون. 
فرهنگ حاکم بر جامعه ایران در حال حاضر چیزی برای عرضه به جهان نداره. من نمی تونم بچه م رو بفرستم مدرسه و بعد که دیپلم گرفت بگم تو مدارس ایران یا جامعه ایران یاد گرفت که وقت‌شناس باشه یا یاد گرفته نوع دوست و مهربون باشه؛ یا یادگرفته به بزرگتر احترام بگذاره؛ یا یاد گرفته سختکوش باشه؛ خلاق باشه و نوآوری کنه. می تونم ؟


۲۲ مهر ۹۷ ، ۱۱:۵۸ آوای درون
درسته... :(
پاسخ:
😑
۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۸:۱۸ دخترمعمولی
وای! شاید باورت نشه صبا جان ولی من تا خوندم دقیقا اولین چیزی که به ذهنم رسید دقیقا همین اجتماعی بودن ایرانی ها و دوست شدن هاشون حتی تو تاکسی و خیابون بود :(
حالا خودت میدونی که من خودم اصلا شخصیتم این نیستا ولی اگه میخواستم از فرهنگمون تعریف کنم حتما همینو میگفتم :((
---
ببین در مورد اون نتورکینگ که گفتی اینجا هم هست. حالا نمیدونم تو استرالیا هم مثل اینجاس یا نه. ولی اینجا یه فرق بزرگ با باندبازی و پارتی بازی داره و اونم اینه که مثلا کسی که معرفی شده اس به کسی که معرفی شده نیس اولویت داره ولی مشروط به داشتن تخصص های لازم. یعنی مثلا استاد کسیو معرفی میکنه که باهاش خوب کار کرده و واقعا ازش راضیه. مثل ایران نیس که همین جوری استادا همه به همه ریکامند بدن.
پاسخ:
ببین ایرانی ها رو من بر اساس مشاهداتم می شناسم تو هم همینطور!
خب مشاهدات چند سال گذشته من همکارانم و ارباب رجوع هامون بودن؛ همکاران که از این چینی های غیراجتماعی هم غیراجتماعی تر بودن!! اینا شاید تو فرهنگشون سلام و ... نباشه ولی تو فرهنگ ما هست ولی ...
یا مثلا روز به روز دوست و آشنا و فامیل سردتر میشدن و غیراجتماعی تر :|


والا من نمی دونم دیگه اینجا چقدر توانایی هات بعدا اهمیت داره ولی خب قطعا اگر مثل ایران بود کشورشون الان با این همه باندبازی اینجا نبود!!
فقط فعلا میدونم که اگر نتورک قوی نداشته باشی شاید هیچ وقت هیچ مصاحبه ای نگیری در این حد!     
۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۷:۳۶ آوای درون
واقعا همین طوره که میگی. ولی پدران و مادران هم در تربیت فرزند خییییلی نقص دارند. خود من خیلی چیزها را نمیدونستم و به مرور یاد گرفتم و خیلی چیزها را هم احتمالا دارم اشتباه میکنم و خبر ندارم :( نه قبل از ازدواج آموزش درستی به جوانها داده میشه و نه قبل از فرزندآوری. اگر در این دو زمینه آموزش درستی داده میشد خیییلی از مشکلات اصلا پیش نمی آمد.
پاسخ:
پدر و مادری کردن همه جا یه جور آزمون و خطاست از این بابت که خیالت راحت باشه :)

اما خب مساله فرهنگ کلی جامعه ما هست که داره به یه سمت خیلی غلطی میره:(
پس خدا خیر ابداع کننده فوتبال رو بده که باعث شد پسر ایرانی انگیزه ای داشته باشه. ..... عجب آبروداری کرد دمش گرم واقعا.... ایران فرهنگ غنی با تمدن 2500 ساله دیگه از ویتنام که کمتر نیستیم ای خدااااا
پاسخ:
موفقیت هاش خودش آبروداری بود خدا رو شکر.

من ویتنامی ها رو نمی شناسم و نمی دونم چه جورین! ولی شما چرا فکر می کنید ما کمتر نیستیم؟ 
۲۱ مهر ۹۷ ، ۰۹:۴۸ محبوب حبیب
ههههه، خیلی بامزه بود قاط جنسیتی. این چینی، کره ایها کلا عین همن! زن و مردشون :دی
راستی اگر قرار بود تو از بهترین تاثیری که از فرهنگ کشورت گرفتی توی زندگیت بگی، چی میگفتی؟
پاسخ:
یعنی حتی از جثه بعضی هاشون هم نمیشه حدس زد که الان این مرد هست یا زن!! البته من گویا با ملیت های دیگه هم این مشکل رو دارم :))

از فرهنگ کشورم هیچی واقعا! واسه همین استرس گرفته بودم پسره چی میخواد بگه! 

اون چیزایی که برای ما ارزش هست واسه اینا مسائل بدیهی و واضح هست.
واااای قاط جنسیتی! خدایی اگر تو لحظه ی مصاحبه میفهمیدی چقدر گیج ‌‌گنگ میشدی حالا خوبه زودتر فهمیدی و تونستی خودت را جمع و جور کنی؛) 
این پسر ایرانی هم حرف خوبی زده ها، میشه نتیجه گرفت خیلی وقتها اجتماعی بودن و مشارکت در جمع های غیرکاری و غیرتخصصی حتی میتونه کارگشا باشه! چینی را حال کردم کمتر حرف بزن بیشتر کار کن! ما هم تو دهاتمون این ضرب المثل را داریم شغال یا میتونه راه بره یا میتونه زوزه بکشه؛)) الان یادم افتادم مامانم هم به ما این حرف را زیاد میزد ها ها ها  یادم باشه به دخترم هم بگم خخخ نسل به نسل ، سینه به سینه منتقلش کنیم خخخخ
پاسخ:
فکر کن لحظه مصاحبه می فهمیدم، حالا جالبه تو مدت مصاحبه هم من تصویر آقای لی رو به جز دو - 3 دقیقه دیگه نداشتم!!

اینجا حرف اول رو روابط اجتماعی می زنه، چیزی که اینجا مرسومه networking هست، همون باندبازی و پارتی بازی خودمونه یعنی تو اگر بخوای تو جامعه اینا موفق باشی باید لینک های خوبی داشته باشی.  اون دختر چینی هم که گفت تو فرهنگ ما بیشتر کار کن کمتر حرف بزن، اینجا واسش چالش هم ایجاد کرده بوده ؛ چون اینجایی همونقدر که کار میکنند از کارشون هم تعریف می کنند. ولی به هر حال سخت کوشیش و تلاشش بوده که نجاتش داده که تو خون چینی هاست. 

در مورد این پسره هم روابط عمومی خوبش و البته تلاشش و نوآوری و سوادش کمکش کرده که موفق باشه.
۲۱ مهر ۹۷ ، ۰۸:۲۰ آوای درون
واقعا چیزی جز فوتبال نداریم؟ :)))
پاسخ:
تو فرهنگ امروزی جامعه ایران آموزش تعطیل شده! هر چی هست از خانواده هاست.