غار تنهایی من

اینجا غار تنهایی من است و از افکار و احساساتم می نویسم.

آدرس وبلاگ قبلی ام:

gharetanhaei.persianblog.ir

بایگانی
آخرین مطالب

از تفاوت ها 4! - مدرسه

جمعه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۲۷ ق.ظ

پسر جنی این هفته 4 روز از طرف مدرسه قراره برن اردو به مناطق آتش فشانی و ... برای یادگیری مباحث زمین شناسی. کلاس ششم هست. آتش فشان و مناطق موردنظر هم 7-8 ساعت با سیدنی فاصله داره.


لیست وسایلی که باید با خودشون ببرن روی میز بود. همه چیز ریز به ریز نوشته شده بود، مثلا لوازم بهداشتی، شامل صابون،  مسواک و خمیر دندان و ... یا دو تا کفش و ...


اما چیزی که به شدت توجه منو به خودش جلب کرد این آیتم بود: 

کتاب برای مطالعه (نه مجله)


---------------


کلا پسر بسیار مثبت و کتابخونی هست، صبح های تعطیل یا قبل از مدرسه ش همیشه یه جایی نشسته داره کتاب میخونه. تو دستشویی با خودش کتاب می بره و مامانش همیشه داره تذکر میده  زود بیا بیرون و مثل پیرمردها تو دستشویی نشین کتاب بخون :) و اینجوری هست که هر طرفی که نگاه کنی کلی کتاب می بینی.


--------------

مدرسه ای که میره متد والدروف داره، اینحا به مدارس steiner school مشهور هستند. تا اونجایی که من می دونم سیستم آموزشی این مدارس مثل مدارس معمول نیست و خواندن و نوشتن و ریاضی و علوم رو به شیوه مدارس عادی یاد نمی گیرن و حتی ممکنه 2-3 سال طول بکشه تا بچه بتونه نوشتن و خوندن یاد بگیره. مدارس توی فضای باغ مانند قرار گرفته و از نزدیک با کاشت سبزی جات و درخت و گیاهان آشنا می شوند و همین طور با مرغ و تخم مرغ و مزرعه داری و ... 

محور اصلی کلاس ها معلم هست و خلاقیت معلم در آموزش به بچه ها خیلی اهمیت داره، بیشتر مسائل ریاضی و . ... مخصوصا تا سالهای اول با شعر و موسیقی آموزش داده میشه.


کلا موسیقی اهمیتی زیادی تو این مدارس داره و بچه ها چند تا ساز رو یاد می گیرن. و البته ورزش هم خیلی مهمه و بچه ها رشته های ورزشی مختلف رو یاد میگرن تا متوجه بشند که تو کدومش استعداد دارن.


کار با دست، مثل بافتنی و نجاری، خیاطی ابتدائی و آشپزی به بچه ها یاد داده میشه. کلا به تخقیق و ... هم خیلی اهمیت داشته میشه. کتاب به اون شکلی که روتین هست ندارن و کتاباشون شامل جزوه هایی هست که معلماشون با دست خط خودشون نوشتند و توش نقاشی کشیدن. توی این مدارس خیلی به فصل ها و تغییرات جغرافیایی اهمیت داده میشه.


کلا شعار مدرسه احترام به ماهیت معنوی انسان و مراحل رشد کودکان و نوجوانان هست و خیلی تلاش می کنند که خلاقیت رو پرورش بدن. 


این مدارس توی 60 تا کشور دنیا هست و با همین متد از دوران مهدکودک پیش میرن تا انتهای دبیرستان. در نهایت هم فکر میکنم سطح دانش بچه ها هیچ تفاوتی با مدارس عادی نداره و برای ورود به دانشگاه مشکلی ندارن و هم سطح بقیه بچه ها از نظر سواد ریاضی و علوم و .... هستند. 



۹۸/۰۲/۱۳

نظرات  (۷)

کاشکی اینجا هم اینجوری بود، اختیار داشتیم چه درسهایی در دبیرستان برداریم
پاسخ:
کاشکی :|
عجب اردویی! کاش ما رو هم ازین جاها میبردن D: 
تو ایران هم مدارس طبیعت راه افتاده بود، ولی جمعشون کردن! من همیشه قبلنا میگفتم بچه‌مو نمیفرستم مدرسه. ولی الان یکم شک دارم. دیسیپلین مدرسه فک میکنم برا بچه‌ها بد نیست، به شرطی که معلم‌ها خلاق باشند خودشون. 


پاسخ:
اردوی خیلی خوبیه واقعا. اصلا اینکه بچه های اینقدری رو چند روز از خانواده دور میکنند خودش خیلی مساله مهمی تو استقلال بچه و البته والدین هست. 

تو شیراز مهدکودکش و  مدرسه تابستانی ش تا اونجایی که من می دونم هست. 

من هم از این حرف ها که بچه رو نمی فرستم مدرسه زیاد می زدم قبلنا :)) با اون سیستم آموزشی قشنگمون !!


از این دست مدارس در تهران هم راه افتاده، به صورت ساده تر، در مقطع ابتدایی. اما خروجی این مدارس از نظر علمی در سطح مدارس دیگر نیست، لذا والدینی که فرزندانشون را در این مدارس ثبت نام میکنند باید مهارت آموزی و خلاقیت فرزندانشون را مد نظر قرار بدهند، نه پیشرفت تحصیلی شان را.
پاسخ:
اینجا تو مدارس عادی شون هم سطح چیزهایی که بهشون یاد میدن خیلی زیاد با سطح مدارس ایران فاصله داره.

مثلا دختر جنی امسال شیمی برداشته بود و اول سال هی می گفت سخته و نمی تونم و ... بعد رفته بود حذفش کرده بود و بجاش تاریخ برداشته بود، وقتی من ازش پرسیدم مگه واسه دانشگاه لازم نداری ش، مامانش گفت مثلا اگر بخواد بره پرستاری کافیه فارماکولوژی بدونه که از شیمی فاصله داره پس خیلی لازمش نمیشه!!

حالا ما تو دبیرستان چقدر شیمی خوندیم!؟ من که بعد از کنکور شیمی هیچ کجای زندگی م کاربرد نداشت.

با این سیستم آموزشی به نظر من مدارس مشابه مدرسه ای که پسر جنی می ره خیلی هم خوبه. بچه کلی هنر و مهارت یاد میگیره و مثلا واسه زمین شناسی و نجومش و زیستش میره مستقیم از نزدیک می بینه و یادگیری ش هم عمیق تره. بعلاوه اینکه احترام و ادب و خلاقیتش هم بیشتر از بچه های مدارس دیگه تقویت میشه. 
جالبه توی ایران یکی از بستگان دوسال قبل دخترش مدرسه جالبی میرفت هر پنج تا بچه یه مربی .اگه بچه حوصله درس نداشت میزاشتن بازی کنه درس یه بچه حرف سین بود یکی دیگه مثلا ن با روحیات بچه ها تو کلاس پیش میرفتن .خلاقیت البته نه فانتزی واقعی باهاشون کار میکردن رویکرد مذهبی داشتن خلاصه این فامیل ما خیلی راضی بود ولی خواهرم از ترس کنکورپسرشو ثبت نام‌نکرد .
پاسخ:
تو ایران بخاطر اینکه سبک مدارس عادی خیلی با اینجور مدارس فاصله داره شاید به این زودی ها باب نشن. 
از پاسخ شما و وقتی که گذاشتید بسیار تشکر میکنم. امیدوارم همیشه موفق باشید
پاسخ:
خواهش میکنم شما هم شاد و موفق باشید. 
۱۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۰:۵۰ شارمین امیریان
چه مدارس خوبی =)
پاسخ:
البته این مدارس واسه هر پدر و مادری مناسب نیست! بستگی به نگاهت به زندگی داره :)
سلام ببخشید یک راهنمایی نیاز داشتم. در دوره دکتری شما، استاد چقدر نقش دارد منظورم این است که چقدر وظیفه راهنمایی و حل مشکل را دارد؟ آیا همه چیز بر عهده دانشجو است؟  الان برای یک پوزیشن میخواهم اقدام کنم اما نیاز به پیش نیازهایی دارد که من کار نکردم. خواستم بدانم چقدر استاد در زمینه راهنمایی من کمک کند؟ از لطف شما ممنونم.
پاسخ:
سلام.

استاد من کسی هست که در جریان تک تک کارهای ما هست و می دونه داریم چیکار می کنیم ولی اینجوری نیست که چیزی رو برات توضیح بده، تو میری میگی مثلا من این کارها رو کردم و نتیجه نگرفتم یا نتیجه گرفتم می پرسه فلان چیز رو هم چک کردی یا نه؟! 

خب اگر چک نکردی یا اصلا نمیدونی چی هست میری می فهمی چی هست و چک میکنی و میایی دوباره نتیجه رو باهاش بحث میکنی. 


یا مثلا اون موقع که من سر فهم مساله مشکل داشتم و چند بار مسیر اشتباه رفتم استادم فقط می گفت منظور من این نیست، دوباره تکرار کن و نمی گفت منظورش چی هست می گفت تو یه پاراگراف برای من بنویس تا من بهت بگم درست فهمیدی یا نه!! 


تازه استاد من کسی هست که با دانشجو در ارتباطه و حمایتگره نسبت به بقیه اساتید و هر وقت بخوای میری باهاش حرف می زنی.