غار تنهایی من

اینجا غار تنهایی من است و از افکار و احساساتم می نویسم.

آدرس وبلاگ قبلی ام:

gharetanhaei.persianblog.ir

بایگانی
آخرین مطالب

20 اکتبر ۲۰۲۳!

جمعه, ۲۸ مهر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۸ ق.ظ

نمی دونم تو این سالهایی که اینجا نوشتم شماها چه تم ای تو ذهن تون بیشتر نقش بسته! 

مثلا بعضی وبلاگ ها رو وقتی باز میکنی فقط انتظار داری غر بخونی. یعنی وقتی نویسنده حالش خوب نیست وبلاگش میشه مأمن امنش و شروع میکنه به نوشتن. ایرادی هم به نویسنده وارد نیست. ولی اگر مثلا ۶ ماه ننوشت میشه حدس زد زندگیش نسبتا نرمال هست :)

 

یک تم دیگه نویسنده فقط وقتی حالش خوبه می نویسه. یعنی اگر اتفاق تلخی تو زندگیش بیافته دیگه ساکت میشه تا اون مساله حل بشه و دوباره وقتی همه چی برگشت به حالت عادی یا گاها خیلی خوب دوباره می نویسه.

 

تم سوم نویسنده همه چیز رو مینویسه چه خوب و چه بد. چه بالا چه پایین. در واقع روزنگاری میکنه نه واقعه نگاری. 

 

یک سری ها هم هستند که موضوعی می نویسند مثلا خاطرات کاری شون. یا فقط از یادگیری هاشون می نویسند. یا مثلا فقط در مورد بچه هاشون می نویسند. 

 

خب من اما چی؟ جزو کدوم دسته هستم؟!‌ به نظر خودم همش رو داشتم. به نظر شما چی؟ ولی خب من کلا اهل روزنگاری و نوشتن جزییات نیستم. افکارم و تجربیاتم رو می نویسم. 

 

حالا اینا رو برای چی گفتم؟! برای اینکه اگر نمی نویسم مطلب قابل عرضی ندارم. یعنی برای من مهم هست که وقتی از یه چیزی اینجا می نویسم خواننده هم یه take home message داشته باشه. البته منظورم این نیست که وبلاگی که روزمره می نویسه پیامی برای خواننده نداره ها! 

 

از دفعه پیش که نوشتم یه سفر رفتیم بالی به عنوان ماه عسل مون. سفر خوبی بود و کلی هم خوش گذشت. بالی کلا انگار یه دنیای دیگه بود ولی. میشه گفت از هر ۱۰۰ خونه ای که تو شهر بود ۸۰ تاشون یه معبد خانوادگی جلوی در داشتند. 

شهر پر بود از انواع مجسمه ها! چوبی و سنگی و ... . میدانهایی که پر از مجسمه های بزرگ بود. دیوارهایی که همگی روشون کار شده بود. حتی حاشیه بریدگی ها هم می تونستی مجسمه ببینی. هر طرفی هم که نگاه میکردی معبد بود! دین غالب مردم بالی هندو هست. شهر بسیار بسیار شلوغ و ترافیک زیادی داشت. موتور هم بیشترین وسیله نقلیه بود که انگار نیازی به گواهینامه نداشت و بچه ها از وقتی که قدشون می رسید سوار موتور بودن.

طبیعت بسیار زیبایی داشت. آبشارهای زیبا و شالیزارهای طبقاتی. معابد بزرگ و زیبا و یه عالمه سوغاتی فروشی و صنایع دستی و ماساژ و اسپا و  ...

ولی خب انگار قشنگ یاد گرفته بودن از هر چیزی پول دربیارن. یعنی هر جایی ویوی قشنگی داشت بلیط می فروختن که بتونی عکس بگیری. 

جلوی آبشار و هر جایی که منظره زیبایی داشت تاب گذاشته بودن و غیر از ورودی اون مکان تاب ها هم پولی بودن. کلا یعنی قشنگ از آب کره می گرفتن. 

یه بار که کنار ساحل قدم زده بودیم و اومدیم بریم تو خیابون و خواستیم قبلش پامون رو بشوریم طرف بدو بدو اومد گفت نفری ۲۰۰۰ روپیه! حالا هتل ما همون ور خیابون بود و جلو درش هم شیر آب بودا !! 

برداشت من از مردمش تو این چند روز مردم ساده و خندانی داشت! نمی دونم بقیه اندونزی چطور باشند ولی اینایی که ما دیدیم عزت نفس بالایی نداشتند و البته فقر رو میشد تو سطح شهر دید. هر چند که شهری با اون همه ثروت و ظرفیت و اون حجم توریست واقعا فقر باید واسش بی معنی باشه. من تا حالا تو عمرم این همه توریست یه جا ندیده بودم از همه جای دنیا!‌ 

طبق معمول هم ظرفیت های ایران رو با هر جایی که میریم مقایسه میکنیم و فقط آه و حسرت!! 

 

یه سری عکس رو می تونید اینجا ببینید:

شالیزارهای طبقاتی رستوران - میمون مقدس! - جلو خونه شون  - تو محوطه یکی از معابد۱ - تو محوطه یکی معابد۲ - تو محوطه یکی از معابد۳ - تو محوطه یکی از معابد۴ - یه معبد دیگه - تو راه  - آبشار -  باغ گل۱ - باغ گل ۲ - ویو اقیانوس - ویو اقیانوس۲ - غروب .

۰۲/۰۷/۲۸
صبا ..

بالی

سفر

نظرات  (۱۰)

۲۳ آبان ۰۲ ، ۱۹:۴۰ زندگی به سبک ام اس

آره دارم کمک میگیرم برای بهتر شدنش.

ممنون از انرژی مثبتتون، همه تلاشمو میکنم :)

پاسخ:
خیلی خیلی موفق باشی عزیزم:) 
۱۹ آبان ۰۲ ، ۲۰:۱۲ زندگی به سبک ام اس

واقعا این حسی بود که همیشه از اینجا بودن و خوندن گرفتم :)

 

والا تصمیم به مهاجرت رو که هنوز دارم اما فعلا کاری پیدا نکردم، مثل اینکه اوضاع کاری تو اروپا چندان خوب نیست، از بین شرکت هایی که براشون رزومه فرستادم حتی یه مورد هم برای مصاحبه اولیه علاقه نشون نداده. دارم سعی میکنم رزومه ام رو قوی تر کنم هر چند حجم کارم زیاده و خیلی فرصت نمیکنم. تا آخر سال تلاش میکنم و اگه نشه دیگه شاید بیخیال بشم، هر چند خیلی برام سخته.

پاسخ:
خب خدا رو شکر که حس مثبتی گرفتی و تاثیر مثبت داشته. 

خب همین که شروع کردی به روزمه فرستادن خیلی عالی هست. یه کم ممکنه طول بکشه. شاید هم اگر رزومه ت رو نشون یه نفر بدی که بتونه کمکت کنه از نظر ساختاری بهترش کنی کمک کنه زودتر دعوت به مصاحبه بشی. 

برات کلی آرزوی موفقیت دارم و پیشنهاد میکنم به این زودی ها ناامید نشی. 

از اونجایی که من تازه واردم نمی‌دونم نظری بدم ولی برام جالب بود صحبتشون راجع به بالی

چون فکر می‌کرد جای فوق العاده بکر و جذابی باشه

 

پاسخ:
سلام 
خوش آمدید🙂
نظر که قطعا می تونید بدین، چرا که نه!

۱۳ آبان ۰۲ ، ۱۹:۳۳ زندگی به سبک ام اس

هر جا که اسم شما رو میبنم یا هر بار که وبلاگتون میام، یه حس خوب و انرژی مثبت میگیرم، شما در مورد همه چی نوشتید، از روزهای سخت، از روزهای تلاش و گاهی برنده بودن و گاهی بازنده بودن، از روزهایی که حس های بد داشتید و از روزهایی که خوشحال بودید. و این پایداری تو نوشتن هم برای من ارزشمند بود چون این روزها کمتر کسی تو وبلاگ مینویسه. برای خود من بُلدترین پستتون، پستی بود که نوشته بودید همیشه هر جا که باشید اول نهایت تلاشتون رو میکنید، بیشترین چیزی که میشه از اون مکان یا موقعیت بدست آورد رو بدست میارید و بعد اگه قرار باشه برید، میرید. همیشه به این فکر میکنم و دوست دارم یه روزی در مورد زندگی خودم اینو بگم چون من آدم تسلیم شدن و رها کردن و رفتن یا موندن و خودآزاری هستم. این حرف باعث شد بیشتر تلاش کنم :)

جنوب شرق آسیا کلا مردم خونگرمی داره و به سرزمین لبخندها معروفه، طبیعت فوق العاده اش باعث میشه دلم بخواد برم ببینم اما در مورد وضعیت مردمش، حس خوبی ندارم، با اون همه توریست تو اون وضعیت هستن. حداقل ما میگیم توریستی رو راه نمیدن که بیاد و با خودش پول بیاره اما اونجا توریست داره و وضعیتشون اونه!
ممنون برای اشتراک عکس ها :)

پاسخ:
واییییییی اینقدر حس خوبی گرفتم از کامنتت که حد نداره واقعا. 

مرسی که نوشتی واسم. 
خیلی خوبه که آدم بدونه گاها بقیه چه برداشتی ازش داشتند. یعنی گاهی خوبه که از زاویه افراد دیگه به خودت نگاه کنی. بازم مرسی.

نمی دونم والا! ولی بعضی چیزا شاید ریشه در تاریخ و فرهنگ یه ملت داره. خدایی نکرده مردم ما فقیرترین مردم دنیا هم باشند ولی بهداشت یادشون نمیره! 

خواهش میکنم عزیزم. 
اگر دوست داشتی بهم بگو تصمیمت برای مهاجرت به کجا رسید؟ 

سلام صبا جان. همیشه به سفر و شادی باشین..

اتفاقا وقتی داشتم پست را می خواندم یاد گردشگر نداشتن ایران افتادم :(

پاسخ:
سلام عزیززززم.

ممنون دوست جانم😊

این گردشگر نداشتن عامدانه نه فقط از بعد اقتصادی که از خیلی ابعاد دیگه ضرر زده😔

فکر کردم چقدر عکسها قشنگند، بعد در جواب دکتر گفتید سیدنی ساحل های قشنگتر داره:) فکر کنم همون استرالیا را بذارم بالای لیستم :))) 

عزیزم همیشه به گردش و خوشی.

واقعا یعنی چی تکون بخوری پول بدهی؟! و چرا مردم فقیر باشند با اینهمه توریست؟

در مورد وبلاگ تو، من حسم اینه که سعی میکنی پستی بذاری که به یه موضوعی از یه جهت خاص خودت نگاه کنی و به نوعی بررسی اش کنی ؛) 

پاسخ:
آره استرالیا ساحل های بی نظیری داره واقعا! تازه من خیلی جاهای فوق العاده قشنگش رو نرفتم ولی همین ساحل های سیدنی هم که میشه به وسایل حمل و نقل عمومی رفت و در دسترس همه هم هست بسیار بسیار زیباست. 

تشریف بیارید عزیزم. ما که خوشحال میشیم اینجا ببینمتون. 

مرسی زری جونم. 

فساد مالی و اداری و حکومت نالایق جواب سوالت هست. و البته جمعیت زیاد. همون جزیره جمعیتیش ۴-۵ میلیون بود. 

البته من برای پست گذاشتن سعی خاصی نمیکنم هیچ وقت :)) من هر موقع حس کنم چیزی ارزش نوشتن داره می نویسم و حوصله نوشتن جزییات در مورد وقایع و آدم ها و ... رو ندارم. اگر یه چیزی واسم متفاوت باشه می نویسم. 

سلام صباجون. 

به نظر من هم میشه گفت تاحدی از همه این انواع وبلاگ نویسها که گفتی بوده ای. ولی به نظرم در هیچ کدومش زیاده روی نکردی، یه روزایی از سختیهات گفتی یه روزایی از خوشیها، روزانه هات یا دوره هایی که گذروندی. مثل زندگی همه ما زندگیت بالا و پایین داشته و از هر کدومش چند شات رو باما اشتراک گذاشتی و همین باعث شده من خوندن وبلاگت رو همیشه دوست داشته باشم چون همیشه حس کردم یه آدمی با زندگی نزدیک به خودم، زندگیت رو ماورایی و خاص و دست نیافتنی نشون ندادی. طول مسیر و بالا و پایین هاشو هم نشون دادی. به نظر من همون اتفاقهای معمولی و روزمره هم گاهی شیرینی های خودش رو داره، گاهی از همونها هم برامون بگو. 

من تاحدی در مورد اندونزی از نزدیک اطلاعات دارم و میتونم بگم برداشتت در مورد آدمها و کلیات اون کشور تا حد زیادی به واقعیت نزدیکه عزیزم. 

امیدوارم کلی سفر هیجان انگیز و فراموش نشدنی در انتظارتون باشه.

پاسخ:
سلام عزیزم.

مرسی رهای عزیزم. واقعیتش من زندگی یه آدم معمولی رو به تصویر کشیدم که به قول تو هم سختی داره و هم خوشی. هیچ کدوم ما زندگی مون فقط سختی صرف نیست و بالعکسش فقط خوشی! ماهیت زندگی همین ترکیبی بودنش هست. 

خب خدا رو شکر که خیلی هم دور و پرت برداشت نکردیم تو چند روز! 

مرسی عزیزم. همچنین باشه برای خودت گلم :*

نوشته هات همیشه مضمون قدرت و توانایی دارن . بوی موفقیت میدن . بوی تلاش . و خب مثل من وقت خواننده هات تلف نمیشه که بیان روزانه نویسی بخونن برن و بیشتر وقت ها هم تلخ و عذاب آور ‌ . برام جالب بود این تم که راجبش نوشتی اینجوری بش نگاه نکرده بودم ‌ . تم وبلاگ تو ارزشمنده هرچیزی توش نمینویسی . زندگی پربار که باشه آدم وقت برای هدر دادن نداره واقعا 

پاسخ:
من در مورد نوشته های تو برداشتم این هست که بوی تلاش و سخت کوشی میده. امید رو میشه همه جای نوشته های تو دید. 

ولی کلا واسم جالب شد! اون چیزی که از بیرون دیده میشیم با اون چیزی که از درون حس میکنیم انگار خیلی متفاوت هست :) 

لطف داری به من عزیزم. 

البته که من از هر ۱۰۰۰ اتفاق زندگیم یکیش رو اینجا می نویسم و شاید واسم همین هست که حس پرباری و موفقیت گرفتی!!


۲۸ مهر ۰۲ ، ۲۱:۴۲ ربولی حسن کور

چرا من عکسها را ندیده بودم؟

پاسخ:
چرا واقعا؟ 
۲۸ مهر ۰۲ ، ۰۸:۴۴ ربولی حسن کور

سلام 

خوندن وبلاگ شما همیشه برای من انگیزه ای برای تلاش بیشتر و پشتکار بوده. تلاش شما برای من قابل تحسینه.

کاش یه سفرنامه مفصل تر نوشته بودین. شاید هم قراره توی پست بعدی بنویسین! نمیدونستم مردم بالی هندو هستند. برام جالب بود. باتوجه به فاصله اش از هند. و چه خوب که دولت مسلمانشون مشکلی براشون ایجاد نمیکنه.

تا به حال چندجا خوندم که بالی بهترین جای توریستیه.  شما تایید میکنید؟ راستی برای اتباع ایرانی ویزا میخواد؟

ممنون 

پاسخ:
سلام

چقدر خوب. خودمم باید یه دور وبلاگم رو بخونم انگیزه بگیرم :)) لطف دارید شما به من.

خداییش حوصله م نمیشد سفرنامه طولانی تر بنویسم:))

 بالی خیلی جای دیدنی داره. یک ماه هم که باشی هنوز جا داره بری. 
خیلی از نظر آزادی آزاد بود. خیلیییی ها. همه چیز فراووووون بود :)))

والا من که خیلی جایی نرفتم ولی به نظرم نه! بالی رو خیلی براش تبلیغ کردن. مثلا ما یه روز کوبیدیم  رفتیم یکی از جزایر اطرافش که خیلی می گفتن فوق العاده س. ولی ساحل هایی که ما تو سیدنی داریم واقعا خیلی زیباتر هستند و من مطمینم جاهای دیگه هم ساحل های خیلی زیبا دارن و البته امکانات بیشتر. یعنی تو جزیره هیچی نبودا جاده های وحشتناک خطرناک. فقط ۴-۵ نقطه دیدنی داشت. 

کلا هم گرون بود. تمام دستشویی هاش تقریبا میشه گفت پولی بود. حتی مثلا جایی که ورودی داده بودی. 
یه سوپری می رفتی آب و تنقلات بخری کلی میشد. تازه با دلار استرالیا به نظر ما گرون بود. یعنی ما تو سیدنی گرون میریم خرید اینقدر گرون نیست. 

بله برای ایرانی ها ویزا میخواد و ویزاش هم گرونه! تقریبا ۴۵۰ دلار استرالیا. 

در حالت کلی ارزش یکبار رفتن رو داره. اگر گرون نبود خیلی بهتر بود. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی